Egy weboldal átalakítása bizonyos időközönként szükségszerűvé válik, de nagyon komoly keresőoptimalizálási, SEO kockázatai vannak. A Google is megszólalt ezzel kapcsolatosan.
Rendszeresen kapunk olyan megkereséseket a partnereinktől, amikor a website átalakítását kérik tőlünk, vagy esetlegesen a modernizálását, lásd: mobilbarát weboldal. Ezen munkálatokat után visszaeshet a keresőkben az adott oldal és a régi organikus forgalma igen radikálisan visszaesik. A weboldaltulajdonos érthetően csalódottak lesznek, mivel előfordulhatott az átalakítás során az is, hogy súlyos százezreket is költhetett a weboldal megújításra, átalakítására az igényeknek megfelelően, viszont ezt követően a forgalom nemhogy növekedett, hanem visszaesést eredményezett. Mi történhetett? Mi lehet a weboldal átirányítás háttérben?
Hibás weboldal átirányítás
A visszaesések mögött viszonylag nagyon egyszerű dolog állhat. Az átalakítás során a régi url-ek megváltoznak, amire a fejlesztő cég nem igazán figyel oda. Ezért amikor élesedik az új weboldal, a régi url-ek 404-es hibát adnak vissza, ilyenkor a Google nem találja azon oldalakat amiket a serverébe megjelenésével együtt regisztrált, ezért rövid időn belül kikerülnek a Google indexéből a weboldal átirányítás. Ezzel párhuzamosan az új url-ek bekerülnek a Google indexébe, legfőbb képen akkor, ha a Webmaster Tools eszközben ismételten megtekintettjük a keresőmotorok rendszerével, viszont ezek hiába az esetlegesen jobb tartalom, nem hozzák létre azt az eredményt, amit a régi url-ek hoztak a régi típusú weboldalnál.
Mi lehet probléma? Az, hogy egy ilyen átalakítás során törekednünk arra, hogy az kell url-ek ne változzanak meg, ha pedig megváltoznak, akkor a régi url-ről az új url-re kell irányítani az oldalt felépítését.
Ideális esetben az új oldal élesítése előtt egy átirányítási tervet kell elkészíteni, ami egyértelműen meghatározza az átirányítási módszereket és ezeket tesztelni is kell, biztos ami biztos végett. Ennek hiányában az egész weboldal könnyen tönkre mehet.
A visszaesés nagyon súlyos, mivel szélsőséges esetekben a keresőkből származó forgalom 90%-a is elveszhet az adott weboldal átirányítását követően. A régi url-ek néhány napon belül eltűnhetnek a Google találati listájáról. Az új oldalak indexelése viszont ennél lényegesen lassabb fog megtörténni, és ilyenkor a forgalomvisszaesés nagyon drasztikus lehet.
Ezt követően néhány hét, vagy akár hónap múlva az organikus forgalom lassan ismét emelkedik kezd, de a korábbi szintet nem éri el, gyakran a forgalom hosszú távon is az alacsony értékek alapján fog megtörténni.
Van-e kiút?
Ha az átirányítás az elején akadálymentes, akkor nem kell számolnunk, vagy csak minimális visszaeséssel. Személyes tapasztalatunk az, hogy a sebességen igen sok múlik. Egy-két napos kiesés hatása elég jól helyreállítható, de egy több hetes kiesés már végzetes lehet az oldal hosszú távú jövője szempontjából.
Google véleménye
A Google korábban erről a témáról nem ejtett szót, viszont nagyon fontos információkat ejtett ki.
Gary Illyés a Google szóvivője egy interjúban beszélt az ilyen helyzetekről. A videó 55:16 percében egy nézők által feltett kérdésre válaszolt Gary Illyés. A kérdés arról szólt, hogy ha egy url-t valaki véletlenül noindexre helyez, ezt a Google látja, majd ezek utána újra indexelteti az oldalt, visszanyeri-e a helyezését?
Gary válasza nagyon érdekes volt a kérdéssel kapcsolatosan. Azt mondta ugyanis, hogy a válasz az, hogy az időtől függ. Ha a deindexelés csak néhány napig tartott, akkor az oldal megőrzi azokat a szignálokat, értékeket, ami a helyezését biztosította.
Ugyanakkor, ha az oldal hetekre, vagy hónapokra kikerül a Google adatbázisából, akkor bizonyos szignálok elvesznek. Éppen ezért az oldal nem fogja visszanyerni korábbi helyezéseit. Gary szavaival élve: „jórészt megint kezdheted elölről”.
A döntő tehát az időtényező.
Hogyan kezdjünk bele a weboldal átalakítás lehetőségébe?
Nagyon fontos teendőnk az, hogy egy weboldal átalakításakor nem elegendő a programozó és a designer munkája. Kell valaki, aki nagyon jól ért a keresőoptimalizáláshoz is, és meg tudja tervezni az átirányítási folyamatokat. A programozók ezt jól be tudják állítani, de a hátteret, az indexelt weboldal tartalmat, keresőoptimalizálás szempontokat jellemzően nem, vagy kevéssé látják jól át. Ezért érdemes SEO szakembert is bevonni az új weboldal átalakításába.
Ha pedig már élesedett az átállás, akkor akár óráról-órára kövessük a forgalmat, és cselekedjünk 24-48 óra alatt, ha visszaesést észleltünk.
Az estleges tapasztalataikat a blog oldalunkon keresztül megoszthatják a weboldal átirányítás végett, mi válaszolunk rá.